Sunday, September 28, 2014

PANDUAN MENGHADAPI TEMUDUGA PENGUASA KASTAM W41

PANDUAN MENGHADAPI TEMUDUGA PENGUASA KASTAM W41

Sempena bermulanya temuduga SPA bagi jawatan Penguasa Kastam W41 tak lama lagi, kami nak kongsikan sedikit panduan bagi calon2 yang mendapat panggilan temuduga bagi menghadapi sesi berkenaan. Ini bukan tips 'pasti menjadi'. tapi, perkongsian berdasarkan pengalaman kami dalam menghadapi temuduga2 yang dijalankan oleh SPA. tulisan ni panjang, harap tabah membacanya 

Persediaan ke temuduga:

1. bawa dokumen2 yang berkaitan seperti ic, gambar berukuran pasport, surat beranak, sijil2 upsr, pmr, spm, ijazah diploma, sijil2 sokongan/ko-kurikulum dan sebagainya. buat salinan bagi semua dokumen2 tersebut. jangan lupa sahkan sekali. jangan lupa bawa resume atau curriculum vitae.

Bagi pegawai kastam yang sedang berkhidmat, ambil perhatian dokumen2 anda seperti SKT dan ringkasan perkhidmatan. Rujuk KPSM anda jika tak faham.

2. pakaian - pergi temuduga haruslah berpakaian formal. untuk lelaki, pakai baju kemeja lengan panjang dan bertali leher. memakai blazer atau kot bukan wajib. tapi kalau ada, pakailah. kalau temuduga jatuh hari jumaat, pakai baju melayu. kalau taknak pun takpe, penilai tak akan marah pun. rambut pastikan pendek dan kemas. bagi wanita, janji pakai pakaian yang sopan dan tidak mencolok mata.

Bagi pegawai kastam yang sedang berkhidmat, digalakkan memakai uniform anda. Tapi, tidaklah wajib. Cuma, banggalah sedikit dengan pakaian seragam anda.

3. datang awal ke tempat temuduga. kalau boleh datang 1 jam awal. kalau tak tahu tempat, survey tempat sehari sebelum hari temuduga. tanya kat mana tempat letak kereta paling hampir. bagi sesiapa yang minta mak ayah hantar, minta mereka tunggu di tempat yang selesa kerana sesi temuduga boleh jadi sangat lama hingga ke petang.

sebelum temuduga:

1. mengikut pengalaman lalu, setiap calon akan dikehendaki mengisi borang. urusetia temuduga akan periksa dokumen2 calon dan akhirnya calon akan diberi nombor giliran dan nombor bilik temuduga.

2. dah dapat nombor giliran dan nombor bilik temuduga, pergilah tanya dekat urusetia tu siapa penilai2 anda. mungkin ada antara mereka yang bergelar datuk atau datin. salutation tu penting semasa proses temuduga.

3. bagi yang berdarah gemuruh, mungkin anda akan kerap ke tandas semasa menunggu giliran. jadi, kosongkan perut anda dan buang apa yang patut. makan yang ringan2 sahaja sebab nanti kalau sakit perut susah pula.

semasa temuduga:

1. tiba sahaja giliran anda, ketuk pintu bilik, buka pintu dengan senyuman dan ucap selamat kepada penilai2 anda. disebabkan anda dah tahu siapa penilai anda, ucap selamat dengan memanggil gelaran mereka sama ada datuk, datin, tuan atau puan. elakkan guna encik atau cik sebab dalam perkhidmatan awam, kita biasa gunakan gelaran tuan dan puan bagi pegawai2 atasan.

2. minta kebenaran untuk duduk dan hanya duduk apabila telah dibenarkan.

3. duduk dengan tenang. letakkan tangan anda di lutut/peha dan jangan kelihatan terlalu keras atau sangat tertekan. Sebelum bermula, tanya khabar penemduga bagi mengurangkan tekanan anda dan ini sedikit sebantak membina rapport anda dengan penemuduga. relaks sahaja. jawab setiap soalan mereka dengan tenang dan cuba kelihatan approachable atau mudah untuk didekati. semasa temuduga, kurangkan pergerakan tangan. gerakkan tangan ketika perlu sahaja.

4. akhiri temuduga dengan ucapkan terima kasih dan cuba yakin bahawa anda telah lakukan yang terbaik.

apakah yang akan menambat hati penemuduga?

1. arif tentang isu2 semasa - penilai suka calon2 yang arif tentang isu2 semasa. banyakkan membaca akhbar tentang isu2 semasa kerana soalan banyak berkisar kepada isu2 semasa.

2. bahasa inggeris - mampu berbahasa inggeris adalah satu kelebihan untuk anda. banyakkan penggunaan bahasa inggeris di dalam sesi temuduga anda. disebabkan jabatan ini berurusan dengan pelbagai orang dari dalam dan luar negeri, kebolehan berbahasa ingeris sangat membantu dan boleh menarik minat penilai anda.

3. tidak kekok - cuba berkelakuan santai semasa temuduga. penilai2 juga manusia seperti kita dan cuba untuk berhumor sekali sekala. tapi, jangan pula kita jadi pak lawak semasa temuduga itu. sesekali berseloroh dan bergurau tidak mengapa.

4. komunikasi 2 hala - sesi temuduga bukan sekadar 'penilai2 bertanya dan anda menjawab'. anda juga boleh bertanya kepada penilai2 anda. kebolehan anda bertanya soalan2 yang sesuai menunjukkan anda adalah calon yang suka berfikir. di akhir2 temuduga, penilai biasanya akan bertanya sama ada anda apa2 soalan untuk ditanyakan. jadi, tanyalah mereka apa sahaja soalan dan soalan2 itu tak semestinya berkaitan kerja yang anda pohon. tanya isu2 semasa adalah lebih baik.

ok, itu sebahagian panduan sebelum dan semasa temuduga. kemudian, apakah yang perlu anda jangkakan semasa temuduga?

1. penilai boleh jadi terdiri dari 2 atau 3 orang. mereka adalah wakil2 dari JPA dan kastam. biasanya 1 orang dari JPA dan satu orang dari kastam.

2. soalan2 temuduga -

i. mereka pasti akan meminta anda ceritakan tentang diri anda. untuk menjawab soalan ini, tak perlu cerita panjang2 tentang diri anda. cerita secara ringkas dan padat seperti nama penuh, latar belakang keluarga, pendidikan dan pengalaman kerja. soalan2 mereka yang seterusnya akan bergantung pada apa yang anda ceritakan semasa menjawab soalan ini.

ii. kebiasaanya wakil dari JPA akan bertanya tentang polisi2 negara. contohnya dasar 1Malaysia, NKRA, Islam Hadhari, Wawasan 2020 dan sebagainya. cubalah buat bacaan sedikit pasal benda2 ni.

iii. penilai dari kastam pula akan bertanya tentang hal2 yang berkaitan kastam. contohnya cukai2 yang kastam kutip, gst, visi dan misi kastam, nilai2 murni jabatan kastam, i-speed, nama ketua pengarah kastam malaysia, pengarah kastam negeri asal anda. sila ambil tahu perkara2 ini. pergi buka website kastam dan boleh baca macam2 di sana.

Penemuduga kastam juga boleh kaitkan majikan anda sekarang dengan kastam adakah mereka membayar cukai jualan/perkhidmatan atau tidak. Sila ambil tahu.

iv. isu2 semasa - sekarang banyak perkara yang tengah hot melingkari kastam. antaranya isu gst, isu pengkorporatan kastam, isu rasuah dan penyelewengan. jangan terlalu fanatik dengan ideologi politik anda. beri pendapat dari sudut non-partisan. ini menjadikan anda lebih profesional di mata penilai2 anda. jawab soalan2 yang mereka tanya sahaja dan jangan keluar dari skop soalan yang ditanyakan. biarkan sesi temuduga tu berlalu dengan panjang. lebih panjang temuduga itu bermakna penilai berminat dengan anda. tapi, ini bukan bermakna yang temuduga singkat itu menunjukkan anda akan gagal. penilaian anda sangat subjektif.

v. ceritakan kekuatan anda untuk mendapatkan jawatan ini. tapi, jangan la poyo sangat. asalkan penilai tahu kelebihan anda pun sudah mencukupi. ceritakan pengalaman2 kerja di tempat lama/sekarang. mereka mahu tahu sejauh mana keupayaan anda untuk melaksanakan sesuatu tugas. kerjaya kastam ini pelbagai cabang. pengalaman kerja sebelum ini sangat membantu. ceritakan semua ni kepada mereka.

anda jangan terlalu risau jika tidak dapat menjawab soalan2 yang ditanyakan kerana mereka bukan nak tahu sama ada anda boleh jawab atau tidak. tapi, mereka nak lihat cara anda berfikir dan cara anda mengendalikan suatu situasi. disebabkan anda belum bekerja dengan kastam, tidak mengetahui berkenaan kastam secara detail bukanlah suatu masalah. tapi, study la sikit pasal kastam. jangan nampak macam tak tahu sangat.

akhir sekali, cuba bertenang dan jangan terlalu letakkan harapan menggunung untuk mendapatkan jawatan ini. jangan juga berasa terlalu kecewa jika tidak berjaya menjawatnya. yang penting, sentiasa berusaha untuk cuba lagi bagi jawatan2 lain pula. jika bukan kali ini, rezeki anda mungkin di tempat lain. yang penting, update permohonan SPA anda setiap masa.