Monday, March 6, 2017

Kenapa BRIM Tidak Lulus Jawapan LHDN Lembaga Hasil

Kenapa BRIM Tidak Lulus Jawapan Lembaga Hasil. Saya baru keluar dari LHDN cawangan. Info yang saya dapat kenapa permohonan BR1M tidak lulus :

Kenapa Brim Tidak Lulus
Kenapa BRIM Tak Lulus


Kenapa Permohonan BRIM Tidak Lulus

Yang belum semak lagi status permohoan brim lulus ke tidak, boleh berbuat demikian menerusi pautan dibawah

> Check Status Brim Semasa

Pemohon BRIM  SSM Tidak Kemuka Dokumen Perniagaan

Kenapa pemohon yang memiliki SSM perlu kemuka dokument perniagaan? Kerana tujuan kerajaan beri BRIM adalah utk golongan pendapatan rendah, ada peniaga yang kaya raya dapat BRIM hanya kerana mereka tidak membuat potongan kwsp dan tidak membayar cukai, kerajaan tidak dapat kesan pendapatan mereka dan mereka masih terima BRIM.

Pemohon BRIM Tidak Bagi Sijil Pengesahan Perkahwinan

Pemohon BR1M perlu kemuka sijil pengesahan perkahwinan kerana terdapat kes pasangan sudah bercerai tapi suami masih dapat BRIM RM1050, sepatutnya dapat RM450 sahaja, Ini mengakibatkan bekas isteri gagal dapat BRIM kerana tidak kemaskini dalam sistem.

Tiada Pengesahan Berhenti Belajar

Mahasiswa yang dapat baucer buku RM250 perlu kemuka dokument tamat belajar untak layak menerima Brim orang bujang RM450 ( untung RM200 ).

Nama Tersenarai Dalam Tanggungan Pemohon Lain

Yang ni semak sendiri, kalau ayah anda dapat, pastikan dalam permohonannya tiada nama anda dalam tanggungan jika anda bekerja sendiri.

Cara Buat Rayuan BR1M

1. Yang tidak layak, tidak kiralah apa dan kenapa sebab nya, boleh kemuka rayuan bermula 3 April - 31 Mei 2017 di LHDN Lembaga Hasil Dalam Negeri berdekatan.